Будуємо оглядову яму в гаражі своїми руками
Автолюбителі «зі стажем», які самостійно займаються налагодженням своєї машини, знають, наскільки необхідно мати у власному гаражі оглядову яму. Це нехитре поглиблення в підлозі дозволяє оглядати і, за необхідності, ремонтувати нижню частину автомобіля, вихлопну трубу, глушник, коробку передач, двигун та інші важкодоступні місця. Якщо є яма, не потрібно платити за нескладну процедуру заміни масла в автосервісі.
Однак, існування в гаражі такої споруди неминуче призводить до появи підвищеної вологості. Тому, якщо розміри приміщення дозволяють, рекомендується робити його осторонь від місця, на якому зазвичай стоїть автомобіль. Інакше скупчуються над ямою водяні пари будуть конденсуватися на днище автомобіля і приведуть до його швидкої корозії.
Ідеально, коли про будівництво оглядової ями замислюються до побудови гаража. Але у вже існуючому гаражі обладнати її можна, хоча доведеться зіткнутися з низкою обмежень. Зробити цю роботу своїми руками не так вже й складно, головне, знати як! При виконанні робіт бажано вивчити будівельні нормативи і точно дотримуватися будівельних технологій. Тоді результати праці будуть радувати власника довгі роки і вдасться уникнути сумних наслідків.
Крок перший: визначення габаритів
Роботи з облаштування оглядової ями для гаража починають з її проектування і розрахунку габаритів. Результати цих робіт має сенс зафіксувати на папері у вигляді плану гаража і креслення ями. Необхідно добре продумати, де вона буде розташована, як буде в’їжджати в гараж машина. Необхідні розміри оглядової ями залежать від ширини і довжини автомобіля, розміру гаража, а також зростання власника. Важливо правильно зробити розрахунки, інакше допущені помилки обійдуться потім занадто дорого.
- Ширину ями вибирають так, щоб вона була сантиметрів на 20 менше відстані між колесами машини, але достатньою, щоб людині всередині було просторо працювати. При цьому, не варто жорстко орієнтуватися на розміри конкретного «залізного коня», адже власник може з часом купити собі інший автомобіль.
Стандартною є ширина 75-80 см. Якщо яма потрібна одночасно для легкової і вантажної машини, то підсумкову ширину усереднюють, незважаючи на те, що легковій машині буде заїжджати складніше;
Розміри оглядової ями
yamu-v-garazhe-svoimi-rukami-4.jpg” alt=”Будуємо оглядову яму в гаражі своїми руками” width=”640″ height=”444″ sizes=”(max-width: 640px) 100vw, 640px” />
На фото креслення оглядової ями
У гаражі яма для огляду автомобіля необхідна
Розріз ями, на якому видно її пристрій
- Довжина споруди визначається з особистих переваг власника і розмірів гаража. Мінімальне її значення дорівнює довжині автомобіля + 1 метр. Менше 2 м завдовжки робити яму не має сенсу. Слід також врахувати місце для сходинок або приставних сходів;
- Глибина ями повинна бути такою, щоб господар автомобіля, працюючи в ній, міг вільно дотягнутися до будь-якого механізму, не нагинаючись і не стоячи на носочках. Хоча краще викопати яму трохи глибше необхідного, ніж навпаки. Зайві сантиметри можна прибрати за рахунок товщини підлоги. Оптимальна глибина дорівнює зростанню власника + 15-20 см.
До отриманих розмірів слід додати необхідні припуски з кожного боку для наступних робіт по обробці, гідроізоляції і утеплення. Розміри припусків для стін з цегли — 12 см, для бетону — по 20 см з кожного боку. Припуск на підлогу становить 20 см. якщо передбачається гідроізоляція або утеплення ями, припуски необхідно збільшити.
Якщо рівень грунтових вод вище 2,5 м, то яма буде затоплена
Обов’язково потрібно з’ясувати, як глибоко розташовуються грунтові води в грунті. Ця інформація вказується у звіті про проведення досліджень перед будівництвом гаража. Рівень залягання грунтових вод на місцевості, де розташовується гараж, грає дуже важливу роль. Якщо він вище 2,5 м, то у вже побудованому гаражі робити оглядову яму не можна, тому що вона буде затоплена. У споруджуваному гаражі доведеться зробити дренажну систему, що відводить надлишки води в каналізацію. Якщо грунтові води лежать глибше, ніяких протипоказань до будівництва немає.
У нішах можна розташувати необхідний для ремонту інструмент
Зручно, коли в стінках оглядової ями зроблені невеликі ніші. Там зазвичай мають необхідний для ремонту автомобіля інструмент. Місця під ніші, їх розміри слід обміркувати заздалегідь і накреслити на плані. Глибину ніш зазвичай роблять 15-20 см, довжина і ширина визначаються на розсуд господаря.
Крок другий: планування та виконання етапів будівництва
Після робіт «на папері» приходить черга робіт «на місцевості». Етапи будівництва оглядової ями наступні:
- Розмітка. На відведеній під яму місці гаража крейдою або маркером наносять розмітку з урахуванням розрахованих припусків, після чого демонтують існуючий підлогу. Не рекомендується робити оглядову яму близько до стіни гаража. Відстань до стіни має бути не менше 1 м;
- Підготовка котловану. Безсумнівно, це найважчий етап, але для його виконання можна найняти робітників. Вийняти доведеться близько 8-9 кубометрів землі. Тривалість процесу залежить як від можливостей робочого, так і від властивостей грунту. Копати потрібно штиковою лопатою, іноді киркою, починаючи з далекого кінця майбутньої ями. Можуть знадобитися розпірки з дощок, щоб грунт зі стін не осипався.
Пухка земля займає на 20-25% більше простору, тому це потрібно врахувати при її вивезенні.
Частина землі необхідно залишити для засипки пазух. Усередині викопаного котловану отримані стіни і підлогу потрібно вирівняти ручною трамбуванням якомога ретельніше.Після того як поверхні готові, дно засипають шаром гравію товщиною 10 см, добре утрамбовують. Зверху насипають 5 см піску, потім знову утрамбовують. Якщо грунт вологий, то для гідроізоляції насипають 5 см глини, закривають таким же шаром гравію. Поверхня застеляють поліетиленовою плівкою, після чого армують металевою сіткою;
- Стіни і підлога оглядової ями своїми руками. Підготовлене таким чином дно котловану заливають шаром бетонного розчину товщиною 7-8 см, залишають сохнути на кілька днів. Після застигання бетону можна переходити до армування стін сіткою.Для заливки стін бетонною сумішшю необхідна опалубка, яку зазвичай роблять з листів ОСП. Потім з них можна виготовити полки під інструменти. Опалубку встановлюють ярусами по 30-40 см, поєднуючи елементи розпірками. Одночасно з цим укладають двома шарами металеву сітку. Крім того, використовують закладні деталі, які міцно фіксуються в бетоні. Особливу увагу варто приділити армуванню місць під ніші.
Простір між опалубкою і краями котловану заливають розчином.В останній шар бетону закладають металевий куточок, який виступає над поверхнею на 10 см. Така окантовка потрібна, щоб, в’їжджаючи в гараж, бачити, де знаходиться яма.Згодом на нього укладаються дошки, що закривають оглядову яму.
Опалубку знімають через 2 тижні після заливки стін, після чого дають бетону затвердіти ще протягом місяця. Тільки так може бути гарантована міцність стін.Коли бетон застигне, переходять до зворотної засипці грунту, а потім до внутрішньої обробки оглядової ями. Зворотну засипку пазух проводять глиною або суглинком, які добре захищають яму від проникнення води. Насипають шар за шаром по 15-20 см, добре утрамбовують. Замість глини можна використовувати вихідний грунт, але його потрібно особливо ретельно утрамбовувати. Для фінішної обробки стін і підлоги останнім часом використовують керамічну плитку. Інший варіант-обштукатурити стіни білою гіпсовою штукатуркою.
Крок третій: гідроізоляція та утеплення
Описана вище процедура підготовки котловану застосовна, коли гараж знаходиться в місцевості з досить сухим грунтом. Якщо грунт вологий, то існує ризик підтоплення і постійної вогкості всередині ями. У такій ситуації потрібні додаткові заходи гідроізоляції дна споруди.
Для цього перед заливкою бетону на підлогу укладають шари спеціальних матеріалів, що перешкоджають проникненню вологи. Краю шматка матеріалу повинні по краях заходити на стіни на 15-20 см.
Найчастіше використовуються:
- Матеріали, основу яких становить бітум (довговічні, недорогі, прості в укладанні);
- Полімерні мембрани (міцні, довговічні, добре сумісні з іншими матеріалами);
- Проникаюча гідроізоляція (високий ступінь захисту від вологи, стійка до коливань температури);
- Рідка гума (дуже високий ступінь захисту, але оброблювана поверхня не повинна мати пошкоджень).
Для додаткового захисту від вологи бетонний розчин готують з використанням спеціальних добавок.
Щоб не замерзнути, ремонтуючи автомобіль взимку, оглядову яму краще утеплити. Так можна додатково заощадити на електроенергії, що витрачається на опалення гаража. Утеплення повинно бути передбачено ще на етапі визначення габаритів котловану. Серед сучасних утеплювачів кращим вважається пінополістирол. Він володіє наступними властивостями:
- Не гниє;
- Не горить;
- Не пропускає вологу;
- Добре кріпиться до бетонних поверхонь за допомогою клею;
- Дешево варто;
- Безпечний для здоров’я.
Для стін зазвичай рекомендують використовувати пінополістирол марки ПСБ-С-25, для підлоги — ПСБ-С-35. Матеріал укладають шаром товщиною 50 мм. Для фіксації використовують клей на цементній основі або кріплення на «парашути».
Крок четвертий: додаткове облаштування
Для того, щоб всередині оглядової ями було комфортно працювати, потрібно виконати ряд додаткових робіт:
Для огляду автомобіля необхідно достатнє освітлення
- Освітлення. Природно, необхідно достатню кількість світла, щоб проводити огляд автомобіля. Для цього можна використовувати або переносний світильник, або прокласти дроти всередині стіни і встановити стаціонарний освітлювальний прилад. Рекомендована напруга для оглядової ями не повинно перевищувати 36 В. Якщо все ж використовується стандартна напруга 220 В, електричні дроти потрібно укладати в гнучкий шланг із сталі. Розетки і вимикачі слід вибирати у вологозахищеному виконанні УР5 х по ГОСТ 17677-82Е і ГОСТ 14254-80;
-
На фото настил з міцних дощок зверху запобіжить падіння в яму
Перекриття. Настил з міцних дощок зверху оглядової ями охоронить власника гаража від падіння в неї, а днище автомобіля від конденсату. Оптимальна товщина дощок-40 мм. в порівнянні з більш тонкими, такі дошки не тріснуть, якщо на них випадково наїде автомобіль. З них можна спорудити кілька зручних щитів. Не варто тільки робити їх занадто важкими;
- Вентиляція. Незважаючи на всі заходи захисту від вологи, повітря в оглядовій ямі може бути сирим і затхлим, тому незайвим буде обладнати вентиляцію. Для цього під землею прокладається гнучкий повітропровід, який виводиться на 20-25 см вище поверхні землі. Від засмічення повітропровід можна захистити спеціальною кришечкою;
-
Металеві сходи більш компактна
Сходи. Щоб всередину було зручно спускатися, необхідно зробити міцну драбину збоку. Зазвичай її викладають з цегли або бетону, або зварюють з металевих труб або бруса. Другий варіант більш компактний, підійде найкращим чином, якщо довжина ями невелика;
- Упори для автомобіля. Навіть якщо гараж не знаходиться на видимому ухилі, встановити упори під колеса необхідно. Це питання безпеки;
- Інструмент. У нішах оглядової ями бажано розмістити набори гайкових ключів, розчинники, ганчір’я, ємність для зміни моторного масла, а також інші інструменти і пристосування. Нехай все буде під рукою в потрібний момент.
Незайвим буде наявність вогнегасника, адже доведеться працювати з горючими речовинами.
Важливі деталі при облаштуванні оглядової ями
Виконуючи роботи з облаштування оглядової ями для гаража, не можна забувати про заходи власної безпеки:
- Проводячи земляні роботи в слабких, нестійких грунтах, починаючи з глибини 1 м, встановлюйте розпірки і зміцнення з дощок. Те, що грунт обсипається, зазвичай стає видно відразу;
- Використовуйте засоби захисту: рукавички, рукавиці, міцні черевики, захисні окуляри, особливо при роботі з болгаркою або перфоратором;
- Працюйте удвох з помічником. Це набагато легше, швидше і безпечніше.
Такі правила допоможуть впоратися з роботою без шкоди Вашому здоров’ю.
Відео
Подивіться відео про будівництво оглядової ями в гаражі своїми руками.